Podľa slov riaditeľa festivalu Ondreja Debrecéniho patrí Akademická Nitra medzi vrcholné folklórne podujatia na Slovensku. "Dopĺňa amatérsku aj profesionálnu umeleckú činnosť a na európskom kontinente je jediným podujatím svojho druhu," skonštatoval. Ako doplnil, na doterajších ročníkoch akademických festivalov sa zúčastnilo už desať generácií vysokoškolákov. "To
sú celkovo desaťtisíce mladých ľudí, ktorí sem prišli ukázať čo vedia,
čo sa naučili. Či už to boli nové spôsoby dramaturgie, spracovania
zvykoslovia alebo ďalšie zložky z celej tej plejády tradičnej kultúry," povedal Debrecéni.
Akademická Nitra má za sebou prvý súťažný večer. Podľa odborného porotcu
a generálneho riaditeľa Slovenského ľudového umeleckého kolektívu
(SĽUK) Juraja Hamara je vidieť vysokú umeleckú úroveň súborov. "Pri
folklóre na scéne sa nedá oddeliť hudba, spev, tanec a kroje od celkovej
dramaturgie, choreografie či réžie. Je tam veľké množstvo umeleckých
remesiel, ktoré do toho vstupujú. Vo všeobecnosti som veľmi milo
prekvapený vysokou úrovňou interpretácie muzikantov, spevákov i
tanečníkov," povedal.
Zároveň pripomenul, že vystúpenia súčasných súborov sa už neobmedzujú
iba na ukážky ľudovej hudby či tancov, ale usilujú sa posúvať folklór k
divadelnému umeniu. "Hľadajú príbeh a svoje vystúpenie chcú niekam
posunúť. Snažia sa spraviť tanečné divadlo aj s projekciou,
nahrávkami... Je to veľmi technicky aj umelecky náročné a treba im v tom
pomáhať. Verím, že aj Akademická Nitra vyvolá potrebu metodických
seminárov a odborných stretnutí, ktoré vysokoškolským súborom pomôžu," skonštatoval Hamar.
Vysoká umelecká úroveň univerzitných súborov je podľa Debrecéniho
záväzkom pre vysoké školy, ktoré by ich mali aj naďalej podporovať. Ako
pripomenul, viaceré súbory sa museli od vysokých škôl odčleniť, mnohé
počas pandémie obmedzili činnosť, prípadne sa celkom rozpadli. "Treba
si uvedomiť, že akademické súbory sú našou tradíciou, ktorú inde vo
svete veľmi nevidno. Mali by sme si ju uchovať. Podporovanie folklórnej
činnosti na univerzitách je veľmi dôležité, pretože tu rastie budúca
inteligencia. Sme v čase, keď sa globalizuje nielen ekonomika, ale aj
kultúra. Mladí ľudia na vysokých školách by preto rozvoj folklóru mohli
chápať aj ako úsilie o diverzitu kultúry," myslí si Debrecéni.